Czekoladowe podsumowanie, czyli nie takie nudne statystyki rynku 2022
Czekolada ma się dobrze! Jej światowa sprzedaż stale rośnie, a wyjątkowy smak dociera do coraz to nowszych rynków. Który kraj przoduje w produkcji? A który w konsumpcji? Ile wynosi średnia cena tabliczki? Jaki rodzaj czekolady najchętniej jedzą konsumenci na całym świecie? Dziś nakarmię Was liczbami i i faktami podsumowującymi ostatni rok z czekoladą w roli głównej.
Potęga czekolady
Według stanu na 2022 r. światowy przemysł czekoladowy jest wart 127,9 mld USD. To 6-krotność wartości światowego rynku kakao w 2022 r., który wyniósł 21,1 miliarda USD. Od smakołyku na poprawę nastroju, elementu zdrowej diety, poprzez pomysł na idealny prezent – czekolada jest niezwykle ważnym słodyczem w życiu miliardów ludzi na Ziemi. Światowa konsumpcja czekolady w 2022 roku wyniosła ok. 7,5 miliona ton. Oznacza to mniej więcej, że każdy człowiek zjada około 1,2 kg czekolady rocznie. Chyba, że jest się Szwajcarem lub mną! Mieszkańcy tego kraju są posądzani (zgodnie z statystykami) o zjadanie ok 10 kg czekolady rocznie. W moim przypadku to pewnie 2, a nawet 3, hmmm… raczej 4-5 razy tyle.
Czekolada drożeje
Inflacja dotknęła prawie każdą branżę w 2022 roku, a czekolada nie jest tu wyjątkiem. Średni koszt tabliczki czekolady wzrósł o 8% w porównaniu z rokiem poprzednim, pozostając nieco w tyle za innymi artykułami gospodarstwa domowego i żywnością. Tabliczka czekolady przemysłowej w polskim supermarkecie kosztuje średnio ok 4-5 zł (popularne polskie marki). I około 5-10 zł, jeśli chodzi o zagraniczne popularne marki.
Tabliczki kupowane online
Według badań, którymi podzieliła się branżowa organizacja non-profit Fine Chocolate Industry Association, około 40% konsumentów kupuje czekoladę online. Statystyka pochodzi z ankiet konsumenckich przeprowadzonych w 2021 roku i odzwierciedla zmianę w kierunku zakupów online po pandemii. Część tej zmiany jest napędzana przez stale rosnącą siłę nabywczą konsumentów z pokolenia milenialsów i pokolenia Z.
Popyt na uczciwą czekoladę rośnie
Według wewnętrznego badania rynku przeprowadzonego przez Fairtrade International Corporation, 57% konsumentów woli kupować czekoladki z certyfikatem „Sprawiedliwego Handlu”, niż czekoladki bez certyfikatu. Zmiana ta wynika z coraz większej świadomości konsumentów dotyczących pracy na plantacjach kakao.
Nutella nadal na topie
Jak wynika z badań Euromonitor, popularny krem czekoladowo-orzechowy nadal jest ulubionym wyborem bardzo dużej rzeszy konsumentów. Nutella odpowiada za ponad 50% światowej sprzedaży smarowideł czekoladowych. Na rynku (także polskim) pojawiło się mnóstwo zamienników pochodzących z małych manufaktur, które bardzo polecam ze względu na czystą etykietę.
Poobiedni popyt
Co tu dużo komentować, badania jasno pokazują, że ludzie zaczynają mieć ochotę na słodkości, gdy piją popołudniową kawkę oraz gdy po pracy. Cóż, o tej porze każdy odnotowuje spadek energii, koncentracji i dobrego nastroju, nic dziwnego, że naturalnie zaczynamy myśleć o czekoladzie (która skutecznie niweluje te wszystkie „dolegliwości” życia)!
Czekolada gorzka, premium i organiczna
W 2022 światowy rynek odnotował wzrost sprzedaży czekolady ciemnej, a także produktów typu premium. Za generalny wzrost sprzedaży czekolady odpowiada także wzmożony popyt na czekolady specjalistyczne, jak np. bez cukru, wegańskie, organiczne i ekologiczne. Co więcej, Euromonitor donosi, że tego typu czekolady odnotowały większy wzrost sprzedaży, niż tradycyjna czekolada. Zgodnie z badaniami rynkowymi, kategoria zdrowych czekoladowych wyrobów cukierniczych ma wzrosnąć prawie dwukrotnie szybciej pod względem wartości detalicznej i konsumpcji niż zwykłe wyroby czekoladowe w kolejnych latach.
Europa jest największym rynkiem czekolady, z sprzedażą wartą 45 miliardów USD
Od kilkuset lat największym rynkiem czekolady na świecie jest Europa, ale za to najszybciej rozwijającym się rynkiem czekolady jest region Azji i Pacyfiku. Badanie z 2022 r. wykazało, że region Azji i Pacyfiku będzie miał najszybsze tempo wzrostu w nadchodzących latach na poziomie 5,72%. Natomiast pomimo braku upraw kakao, Stary Kontynent przetwarza 35% światowego kakao i odpowiada za 45% światowej konsumpcji czekolady. Europa jest zarazem największym importerem ziarna kakao i jednakowoż największym eksporterem czekolady. To chyba dobrze o nas świadczy, prawda?
Chiński apetyt na czekoladę
Jeśli gdzieś wchodzić z nową marką na rynek, by w miarę szybko się wybić i dużo sprzedać to chyba właśnie w Chinach! Oprócz rozpoczęcia eksperymentów z uprawą kakao w południowych Chinach, wschodni kraj jest również jednym z najszybciej rozwijających się rynków czekolady. Jako jedna z największych gospodarek świata gwarantuje, że nawet niewielkie zmiany w konsumpcji czekolady w Chinach wpłyną na globalne statystyki konsumpcji czekolady. Najnowsze dane sugerują, że tamtejszy rynek czekolady osiągnie wartość 4 miliardów dolarów do 2025 roku.
Eko czeko
Od 2019 r. tylko 3,1% światowych upraw kakao ma certyfikat ekologiczny. Jednak kosztowny proces nadal zyskuje na popularności, a ponadprzeciętny wzrost rynku czekolady organicznej spodziewany jest na przestrzeni kolejnych lat. To zachęca wielu rolników do rozpoczęcia przestawiania swoich gruntów na praktyki rolnictwa ekologicznego, chociaż cała zmiana może potrwać do 3 lat i wymaga sporo zaangażowania, zmian i nakładu finansowego. Warto nadmienić, że wiele tabliczek od niewielkich kraftowych producentów używa ziarna ekologicznego do produkcji, mimo braku oznaczenia na opakowaniu,
Barry Callebaut rządzi
Barry Callebaut jest największym na świecie graczem na rynku czekolady przemysłowej, posiadającym ponad 60 fabryk na całym świecie i wolumen sprzedaży produktów na poziomie 2,4 mln ton. Pozostali duzi gracze na rynku czekolady przemysłowej to Cargill ,Fuji Oil , Puratos i Cémoi .
źródła: Damecacao.com, Mordor Intelligence , Ecole Chocolat
1 komentarz
[…] https://blogczekolady.pl/2022/12/28/czekoladowe-podsumowanie-czyli-nie-takie-nudne-statystyki-rynku-… Web […]